projekt: Mladý přírodovědec v lese
Realizace : plánováno 5.4. – 15.4. 2016
Počet zapojených žáků: 200
Zapojené ročníky: 1.-9.třída – celkem 12 tříd
Počet dnů výjezdu: 10 dnů = 10 nocí
Rozsah programu:
8 hodin ekologické výchovy denně :
2 hodiny dopoledne teoretické poznatky v učebně
2 hodiny dopoledne praktický výklad v lese
4 hodiny odpoledne – plnění zábavných vědomostních aktivit v lese
1. Cíle projektu:
Hlavním cílem projektu je posilování pozitivního vztahu dětí k přírodě, k zájmu o její poznávání a ochranu formou propojování teoretických znalostí a praktického poznávání a pozorování v terénu.
Veškeré poznatky děti budou získávat formou nenásilných zábavně vědomostních aktivit.
Dílčí cíle:
– Environmentální výchova žáků – naplňování průřezového tématu v rámci ŠVP
– pobyt ve zdravém prostředí
– propojení a integrace poznatků předmětů člověk a jeho svět, český jazyk, výtvarná výchova, informatika, přírodopis,zeměpis, praktické činnosti
– využití poznatků ze všech vyučovacích předmětů
– skupinová práce v rámci třídních kolektivů
– mediální výchova
– součást prevence patologických jevů – vzájemné poznání, spolupráce, respekt a tolerance, vytváření pozitivního třídního klimatu
– zapojení žáků do života školy, spolupráce žáků s učiteli na prezentaci výsledků školy
– osobnostní a sociální výchova žáků
– poznávání krajiny Ústeckého a Plzeňského kraje
– Výchova demokratického občana
Projekt se zaměřuje na 2 oblasti :
1. ozdravný výjezd žáků
2. realizace dlouhodobého projektu EVVO
Ad 1.) Žáci budou mít možnost v době , kdy jsou v Bílině ještě časté inverze, vyjet do ekologicky čistého prostředí na 10 nocí
Ad 2.) Realizace projektu EVVO
V rámci ozdravného výjezdu žáci absolvují projekt Mladý přírodovědec v lese. Cílem je absolvování 10 modulů, které jsou zaměřeny vždy na konkrétní oblast spojenou s ekosystémem LES. Jednotlivé oblasti budou přizpůsobeny věkové skupině žáků. Níže uvedené moduly jsou příkladem pro realizaci na I.st.
Botanik – popis stromu, rostliny, určování stromů podle obrázku, …..
Zoolog – obrázky zvířat v lese, potrava,……..ptáci, savci,……
Stopař – druhy stop – obrázky, přiřazování ke zvířatům,….
Houbař – druhy hub , určování skupin – jedlé, nejedlé, stavba houby – obrázek, popis
Vypravěč, malíř – 1. -2. Třída – obrázek postřehu z lesa, zvíře, strom,.
3– 5. Třída – sestavení příběhu
Ekolog – třídění odpadů – papír, pet lahve,
Chovatel – chov zvířat, záchranné stanice
Sběratel přírodnin- sebrat v lese přírodnin a vytvořit koláž – list, klacek, mech,
Ochranář přírody – jak se máme chovat v lese, ke zvířatům, co dělat když…
Všechny tyto moduly mají výstupy do předmětů Člověk a jeho svět, český jazyk, Praktické činnosti, výtvarná výchova,tělesná výchova, ale také matematika a v menší míře informatika.
Na II.stupni se budou realizovat obdobné moduly s různorodými úkoly.Zde je přesah získaných poznatků nejen do přírodopisu, ale také do fyziky a chemie, zeměpisu, českého jazyka, praktických činností, občanské výchovy, výtvarné výchovy, tělesné výchovy.
Cílem je rozvoj nejen přírodovědných poznatků, ale také rozvoj slovní zásoby, propojování poznatků z různých předmětů, schopnost spolupráce mezi žáky.